November 27, 2008

Buah Fikiran Aku Budak Si Budak Mentah

Tadi aku jalan2 kat website akhabr haluan kanan and haluan kiri...
Macam-macam pertelagahan yang aku bace..specially isu ISA!
Bagi aku...as orang muda..aku patut amik tau semua isu..
tapi masa aku baca akhbar haluan kanan yang memang terkenal dengan sikap "buyers"-nye!

Aku terbaca headline :
RM3 as the retail floor price for a litre of petrol is what the Federation of Malaysian Consumer Associations (Fomca) would like to see.

tetiba aku sedar molot aku dah ternganga..
Aku terbaca 2 benda kat headline tu..

(1) Floor Price For A Litre Of Petrol RM3
(2) FOMCA

ok kalo ade sape2 orang mude mcm aku yang xberapa paham..biar mek terangkan sket ye nyeh!

(1) Floor Price For A Litre Of Petrol at RM3!
okeh...mcm yang kite tau..ade harga siling and harga lantai....
kite nengok..lantai mane? siling mane? Satu bawah and satu atas kennn???
Yang buat aku terkejut mcm hanjeng! neh..
Floor price ni adalah harga lantai! means..harga paling rendah...
Harga petrol paling rendah RM3 seliter..
ape ke jadahnye semua ni????
Ok..let see...mule kerajaan kesayangan korang bukan aku ok! mungkir janji manifesto bodoh pilihanraya...Harga minyak tak akan naik sampai September...Bulan julai...nah...NAIK 70 posen..!
So..berpusu2 la orang beratur nak isi minyak..termasuk la bapak aku..pergh! siap leh bgaduh la kat pam minya tu..dalam hati...
"kimak hanjeng! nah..rase la korang..kerajaan ksyangan korang tipu korang!"
Pastu dah mcm2 kene hamun...depa turun la sket2...seposen...lime bleh sen...
then kate dalam bulan december turun lagi...depa kata! cek xkata!
tetiba!
bace headline ni...
floor plan RM3 and keputusan kajian taik hanjeng akan diumumkan disember ini..
bodo!
lagi skali hangpa kena tipu!
Simple je...Ko nak naik harga barang..ko nak naik harga minyak...
Gaji naik sket beb! nak masuk negara maju..pendapatan perkapita RENDAH!
KADAR KEMISKINAN TINGGI..ape kes?

(2) FOMCA???????
Oh Your F-ing God Mama!
Federation Of Malaysia Consumer Assocition? For real?
FYI - FOMCA IS...
Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia!!!
Who else yang nak menyuarakan kebimbangan kita kalau bukan diorang neh?
Kimak btol..
Alasan FOMCA...
untuk menggalakan penjimatan penggunaan minyak and untuk menggalakan penggunaan kenderaan awam...
BODOH!
yang pegi mersyuarat2 neh semua orang2 atasan..
gaji paling koman RM4000 la pon kot!
kenapa korang tak turun padang?
siyes! aku nak turun KL memang xkan bawak kete ah! aku miskin beb! minyak lagi...tol lagi..
so..
aku nek tren..
tapi...
wahai2 orang2 ternama..sila kan naik tren bersama saya..specially during the peak hours...
Peringatan...
xde carpet merah ye..
erm..xde orang nak sambut kalau jatuh..sila pegang mane2 yang ade...
erm...aircond ade..tapi bile dah amat penuh tu..anda akan berpeluh...
usually tren akan jadi sangat2 penuh...bukan mcm u all sangka...orang xguna transport awam untuk pegi keje or else..
so xde tmpat duduk kene la berdiri..
erm..kalu rase xslesa naik la bas...
tapi bas pun mcm tu jgk..hehehe....
or naik teksi..
TEKSI PUN MAHAL! KAMI XMAMPU!
ingat orang bekerja je pakai kenderaan?
student ni macam mana?
mak bapak kami ni xyah pegi keje?
kalo dah naik minyak smp RM3...
erm...makan pasir masak kicap? ok x?
or anak2 kecik minum air kosong je?
Ingat orang duk kat KL je? ade tren ade RAPID?
tu la ko! yang tau kaji kaji kaji...
ko kaji celah mana?
ko kaji dari dlm bilik mersyuarat...pastu ko buat sidang media kat TV3?
BODO!
Turun padang la..kaji n tgk sendiri..

sekian terima kasih..

No comments: